Popmuziek betekent een boel voor velen in ons land. Maar in Groot-Brittannië vinden ze dit nog veel belangrijker! Ieder jaar wordt er daar zelfs gelobbyd voor een alternatieve nummer 1 met kerstmis. Dit jaar gaat men voor ‘Smells Like Teen Spirit’ van Nirvana.

1
Scoort Kurt Cobain met Nirvana postuum nog een nummer 1-hit? (Foto: B. P. Rage – free license, bewerking: Kerstkaarten Weblog)

Harde rock met kerst
Snoeiharde gitaarrock met kerstmis? Wij zouden wel ergens anders aan denken tijdens de koude dagen in december. Bijvoorbeeld één van de fijne liedjes uit onze eigen kerstliedjes top 20 van afgelopen jaar. Het is echter niet zomaar dat de Britten een ruig grunge-liedje op 1 willen met kerstmis. Het is namelijk een protest!

Protest tegen X Factor
Waartegen dan? Welnu, het is een protest tegen het feit dat sinds X Factor op televisie is, er bij de Britten ieder jaar een nummer van de winnende artiest uit dit programma op nummer 1 staat met de kerstdagen. Dit is niet de bedoeling, vinden de mensen achter deze lobby. De nummer 1-positie is in Groot-Brittannië namelijk het hoogst haalbare voor een artiest. Als X Factor deze traditie verbreekt, vinden de actievoerders dat door commerciële motieven een waardevolle muziektraditie wordt verbroken.

Daarom proberen ze ieder jaar via Facebook mensen te motiveren om een ander nummer te kopen (via iTunes), zodat deze de kerstmis-nummer 1 zal worden. Dit jaar kun je de Facebook-pagina van Smells Like Teen Spirit liken en deze pagina geeft je vervolgens de komende maanden de instructies voor het maken van Nirvana als nummer 1.

X Factor kaapt naam goed doel
Daarnaast is er dit jaar een extra motivatie voor de actie. X Factor gebruikt namelijk de naam Rhythmix voor één van haar groepen. Dit is echter ook de naam van een stichting, die met behulp van muziek jonge kinderen probeert te helpen. De stichting wil niet dat X Factor deze naam gebruikt, maar het muziekprogramma wil deze naam niet opgeven. Daarom loopt er nu een rechtszaak, die het programma handen vol geld kost.

De actievoerders van Facebook vinden dat X Factor de zaak beter kan opgeven, zodat het programma ‘t geld wat het door de zaak verliest direct aan het goede doel van stichting Rhythmix kan geven. De ware kerstgedachte.

Succes in 2009: Killing In The Name Of
In 2009 lukte het de Facebook-actievoerders met het ook al zo harde ‘Killing In The Name Of’ van Rage Against The Machine om de nummer 1-positie in de UK Singles Chart op kerstmis te verkrijgen. In 2010 had de lobbygroep minder succes. Het nummer ‘Bird Is The Word’, afkomstig uit een Family Guy-aflevering kwam ‘slechts’ op 3 terecht.

Wellicht dat het de groep lobbyisten dit jaar wel weer lukt, aangezien ze weer een snoeihard nummer te pakken hebben, dat ook nog eens enorm bekend en populair is. Op Facebook heeft de groep in ieder geval al 18.000 leden, terwijl het nog maar oktober is.

Hallelujah: strijd om de covers
Er zijn meer acties geweest tegen X Factor-kersthits in Groot-Brittannië de afgelopen jaren. Toen X Factor-winnares Alexandra Burke in 2008 met de Leonard Cohen-cover ‘Hallelujah’ op de proppen kwam, werd dit niet geliefd door de Cohen-fans, maar al helemaal niet door fans van Jeff Buckley, die het nummer bekend heeft gemaakt in de jaren ’90.

De versie van Cohen kwam niet verder dan nummer 36 in de Britse top 40, maar Buckley’s versie behaalde maar liefst de tweede positie, net een plaatsje lager dan Burke.

2010: stilte met kerst
Twee jaar later, in 2010, werd een andere groep Facebook-lobbyisten geïnspireerd door het succes van Rage Against The Machine in 2009. Ook zij waren de X Factor-kersthits een beetje beu. Ze besloten om met een groep moderne artiesten onder de naam Cage Against The Machine een nummer te laten uitvoeren van de experimentele artiest John Cage. Het ging om het nummer ‘4″33’. Het opvallende aan dit nummer was, dat het lied voor de volledige 4 minuten en 33 seconden uit stilte bestond. Dat was voor de artiesten natuurlijk flink hun adem inhouden in de studio!

De ludieke actie kreeg zelfs in Nederland een staartje. Pianist Reinbert de Leeuw voerde het stuk integraal uit in De Wereld Draait Door. Helaas voor de Britse lobbygroep bleef de ruime 4 minuten stilte steken op nummer 21 in de UK Singles Chart.

Vaarwel, rustige kerst..
Wie dus in Engeland dacht een rustige kerst te hebben, komt er de afgelopen jaren bekaaid af. ‘Christmas means war’, lijkt het devies wel te zijn. Dan zijn de Nederlanders toch een stuk rustiger met de kerstdagen. Wat je mening ook is over deze ludieke acties van onze overzeese buren, toegeven is wel dat het een originele, ludieke actie is.

Wie verzint nou zelf dat een hardrocknummer op 1 moet met kerstmis en heeft daar nog succes mee ook? Kerstkaarten Weblog is benieuwd of Nirvana net zo succesvol gaat zijn as Rage Against The Machine. Vermoed wordt van wel..