Tips voor je zakelijke kerstkaart
Een kerstkaart is een goed middel om aan het einde van het jaar nog even onder de aandacht te komen bij je trouwe klant. Net als velen dat bij familie doen, geef je iemand een kerstwens mee. Een klant zal na het ontvangen van jouw kerstkaart nog eens op een positieve manier aan je denken. Daarom nu alvast 3 tips voor je zakelijke kerstkaart.
1.Val op met je kerstkaart
Drie woorden die van belang zijn bij een goede kerstkaart: maak, goede en opvallend. Je kunt een kant en klare kerstkaart kopen. Het kan een mooie en nette kaart zijn, maar uniek is hij natuurlijk niet. Zelf maken, of deels zelf je kerstkaarten ontwerpen kan ook. Een kaart met een foto van je bedrijf, het personeel of je mooiste producten hebben meer uitstraling. Maak je de kaart zelf, zorg er dan voor dat de foto die je gebruikt kwalitatief goed is. Let op de belichting, zorg ervoor dat de foto scherp is en denk na wat er op de kaart moet komen.
Het is kerst, dus je mag best opvallen met je kaart. Glitter of kerstballen, alles kan en alles mag. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, afhankelijk van jouw budget.
Opvallen is niet heel erg moeilijk, maar je wilt natuurlijk opvallen op een manier die positief is en die bij jouw bedrijf past. Denk goed na wat je met de kaart wilt zeggen en hoe je wilt overkomen.
2: Op tijd beginnen!
Begin op tijd met je zakelijke kerstkaart. Vaak is het al druk in het laatste kwartaal. Rond de kerstdagen hebben de meeste mensen het druk. Door vakanties, door alle dingen die voor het einde van het jaar nog gedaan moeten worden, en zo worden ze zo eind november toch weer verrast als ze kerstkaarten willen sturen. Een belangrijk en tijdrovende klus is alle adressen van je zakelijke klanten controleren. In de loop van een jaar verandert er vaak aan zeker 5% van je klantenbestand iets…
Zet daarom nu alvast in je agenda: woensdag 1november: kerstkaarten!
OK, je bent op tijd begonnen. Je kaart is af. Een mooi plaatje, een mooie tekst. Nu is het zaak de kaarten ook op tijd bij de ontvanger aankomen. Een kerstkaart kun je het beste versturen na Sinterklaas en voor de kerstvakantie begint. Mik erop dat de kaart rond de 15e bij de ontvanger aankomt en houd rekening met een langere bezorgtijd in december. En check dus je klantenbestand op accuraatheid voordat je je met veel moeite gemaakte kaarten verstuurt!
3: Pas de kerstkaarten aan aan je klanten en maak m persoonlijk.
Een goede kerstkaart laat zien wie je bent, maar is ook afgestemd op de ontvanger.Lukt het je niet om een kaart te maken die al uw relaties aanspreekt dan kunt u overwegen twee of meer versies te ontwerpen. Ook de taal kan een reden zijn om meerdere versies kaarten te maken.
De kaart is zelfgemaakt en op de foto is je bedrijf herkenbaar. Maak de kaart nog persoonlijker door de kaart met de hand te ondertekenen of liever nog, door er een paar persoonlijke woorden op te zetten. Maak het de ontvanger gemakkelijk en schrijf leesbaar. Sommige mensen vinden een hand-geadresseerde kaart beter dan een kaart waarop adresstickers geplakt zijn. Heb je gekozen voor een papieren kerst- of nieuwjaarskaart (en ik adviseer je dat te doen; een fysieke kerstkaart valt veel meer op dan een digitale kerstgroet)? Zet er dan met de hand nog een persoonlijke boodschap bij. Of onderteken de kaart met je naam of handtekening. Dit maakt je kaart een stuk persoonlijker. Je klant ziet dat je moeite voor hem of haar hebt gedaan. En dat maakt je kerst- of nieuwjaarskaart nog extra de moeite waard!